Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu
To 4-letnia szkoła psychoterapii oferująca praktyczny proces kształcenia psychoterapeutycznego integrującego terapię Akceptacji i Zaangażowania z terapią opartą na Uważności i Współczuciu oraz podejściami i narzędziami zaczerpniętymi z modalności takich jak podejście Humanistyczne, w tym terapia Gestalt, terapie ukierunkowane na pracę z ciałem, terapia Poznawczo-Behawioralna oraz terapia Systemowa.
Psychoterapia Akceptacji i Zaangażowania wymaga kunsztu narzędziowego, ale też umiejętności bycia w głębokiej relacji terapeutycznej oraz praktyki własnej, która leży w sercu ACTu i od której, w dużej mierze zależy efektywność pracy terapeuty.
Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu to teoria, praktyka i dużo doświadczeń własnych, a także kształcenie zarówno w systemie stacjonarnym, jak i zdalnym.
Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu posiada akredytację Stowarzyszenia Psychoterapii Integratywnej.
Wymagania rekrutacyjne
- wykształcenie wyższe magisterskie (preferowane kierunki: psychologia i kierunki pokrewne, studia lekarskie, pielęgniarskie oraz pedagogiczne)
- wykonywanie pracy związanej ze wsparciem lub rozwojem drugiego człowieka/ludzi oraz motywacja do rozpoczęcia pracy w zawodzie psychoterapeuty
- dodatkową wartością są odbyte szkolenia w obszarach rozwoju i pomocy psychologicznej oraz terapia własna
- przesłanie wypełnionej ankiety zgłoszeniowej, CV oraz potwierdzenia dokonania opłaty rekrutacyjnej w wysokości 150 zł brutto – płatne na konto bankowe podane w zakładce kontakt
- pozytywne przejście rozmowy kwalifikacyjnej
- podpisanie umowy o kształcenie
Terminy
- przyjmowanie zgłoszeń: od 13 grudnia 2024 do wyczerpania miejsc
- rozmowy kwalifikacyjne: do 30 dni od wpłynięcia zgłoszenia i pozytywnego jego rozpatrzenia
- ogłoszenie wyników: do 30 dni od daty rozmowy rekrutacyjnej
Opłaty
wpisowe | opłata miesięczna | łączny koszt | |
rok 1 | 1,500 zł | 10 x 1,100 zł | 12,500 zł |
opłata w ciągu 14 dni po zakwalifikowaniu się do szkoły | płatności miesięczne od października 2025 do lipca 2026, płatne do piątego dnia każdego miesiąca | ||
rok 2-4 | 12 x 1250 zł | 15,000 zł | |
płatności miesięczne od sierpnia do lipca danego roku szkoły, płatne do piątego dnia każdego miesiąca |
* kwoty brutto
Zgodnie z Ustawą z dnia 17 sierpnia 2023 roku o różnych zawodach medycznych, program 4 letniej Szkoły Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu, obejmujący łącznie 1200 godzin, umożliwia pracę na stanowisku psychoterapeuty w poradniach NFZ (po ukończeniu drugiego roku szkoły) oraz ubieganie się o certyfikat psychoterapeuty integratywnego (po ukończeniu szkoły).
Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu posiada akredytację Stowarzyszenia Psychoterapii Integratywnej.
Organizacja nauki
Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu trwa 4 lata i zapewnia 800 godzin zajęć, w tym
- 512 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych
- 152 godziny superwizji
- 136 godzin rozwoju własnego
W celu ukończenia szkoły i spełnienia wymogów dotyczących ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty należy dodatkowo odbyć:
- 50 godzin psychoterapii własnej
- 90 godzin rozwoju własnego
- 360 godzin stażu klinicznego
W trakcie kształcenia w 4-letniej Szkole Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu stawiamy nacisk na praktykę i doświadczenia własne, stąd w ramach kształcenia:
- 472 godziny, to zajęcia warsztatowe
- 136 godzin obejmuje rozwój własny
- 160 godzin, to praca w ramach seminariów
- 32 godziny odbywają się w formie wykładów
Harmonogram zjazdów weekendowych w ramach kursu
- Zjazd weekendowy: 11-12.10.2025 – stacjonarny
- Zjazd weekendowy: 15-16.11.2025 – online
- Zjazd weekendowy: 06-07.12.2025 – online
- Zjazd weekendowy: 17-18-01.2026 – stacjonarny
- Zjazd weekendowy: 14-15.02.2026 – stacjonarny
- Zjazd weekendowy: 07-08.03.2026 – online
- Zjazd weekendowy: 11-12.04.2026 – online
- Zjazd weekendowy: 09-10.05.2026 – stacjonarny
- Zjazd weekendowy: 23-24.05.2026 – online
Zjazd piątek-niedziela: 19-21.06.2026 – stacjonarny
Zajęcia odbywają się w godzinach od 9:30 do 18:00 w soboty oraz od 9:00 do 17:30 w niedziele.
Zjazdy stacjonarne odbywają się w Obrzycku „Dom Pracy Twórczej” Uniwersytetu Adama Mickiewicza – okolice Poznania.
Harmonogram spotkań pogłębionego kursu mindfulness
- 22.10.2025
- 19.11.2025
- 10.12.2025
- 07.01.2026
- 04.02.2026
- 18.03.2026
- 22.04.2026
- 10.06.2026
Środowe spotkania odbywają się online w godzinach od 14:00 do 18:00.
- Kontrakt psychoterapeutyczny
- Relacja terapeutyczna
- Etyka w zawodzie psychoterapeuty
- Profilaktyka wypalenia zawodowego w zawodzie psychoterapeuty
- Cele i wartość psychoterapii integratywnej
- Metody łączenia podejść psychoterapeutycznych
- Wspólne czynniki leczące w psychoterapii
- Dobór metod psychoterapii do pacjenta
3.1 Elastyczność psychologiczna a zdrowie psychicznego w ujęciu terapii ACT
- Ludzkie cierpienie
- Model ACT psychopatologii – sztywność procesów
- Model ACT zdrowia psychicznego – elastyczność psychologiczna
- Praca nad własną elastycznością psychologiczną
- Model heksaflex i triplex w terapii ACT
3.2 Teoria Ram Relacyjnych (RFT)
- Zasady rządzące zachowaniami językowymi i poznawczymi z perspektywy behawioralnej
- Tworzenie relacji hierarchicznych a elastyczność psychologiczna i psychopatologia
- Implikacje Teorii Ram Relacyjnych do procesu psychoterapii
3.3 Zastosowanie analizy zachowania ABC w terapii ACT
- Podstawy funkcjonalnego kontekstualizmu
- Model ABC – podstawy teoretyczne
- Zastosowanie modelu ABC wg behawioryzmu funkcjonalnego w terapii ACT
3.4 Rozwijanie elastyczności psychologicznej – procesy terapeutyczne ACT
- Model psychopatologii i zdrowia psychicznego wg ACT
- Kontakt z chwilą obecną
- Akceptacja
- Dyfuzja poznawcza
- Ja jako kontekst
- Określanie wartości
- Zaangażowane działanie
- Model Matrix
3.5 DNA-V, czyli model pracy z młodzieżą oparty na założeniach kontekstualnej nauki o zachowaniach
- Teoretyczne i filozoficzne podstawy modelu DNA-V
- Funkcjonalne klasy zachowań służące realizacji wartości – odkrywanie i wzmacnianie
- Konceptualizacja przypadku według modelu DNA-V
- Rozwijanie elastycznego postrzegania siebie przez nastolatka
3.6 Psychoterapia oparta na analizie funkcjonalnej (FAP)
- Podstawy analizy funkcjonalnej i identyfikacja zachowań istotnych klinicznie
- Model świadomości, odwagi i miłości a interpersonalna postawa terapeutów FAP
- Kształtowanie procesu z wykorzystaniem pięciu zasad psychoterapii opartej na analizie funkcjonalnej
- Bieżąca i długofalowa konceptualizacja przypadku według FAP
3.7 Relacja terapeutyczna w ACT
- Model relacji terapeutycznej w ACT
- Kluczowe kompetencje terapeuty w ramach rozwijania relacji terapeutycznej
- Wykorzystanie głębokiej relacji terapeutycznej, jako kontekstu do zmiany
- Modelowanie zachowań terapeuty ACT
3.8 Rozpoczęcie pracy z klientem w ACT
- Kontrakt, diagnoza, hipotezy, konceptualizacja oraz elementy strukturyzujące sesję
- Konceptualizacja oparta na modelu biflex, triflex, hexafleks, matrix, ABC, FAP i DNA-V
3.9 ACT w pracy z pacjentem
- Doświadczającym zaburzeń psychotycznych
- Doświadczającym depresji
- Doświadczającym zaburzeń nastroju
- Doświadczającym zaburzeń lękowych
- Z doświadczeniem traumy
- Doświadczającym problemów seksuologicznych
- Techniki i strategie pracy w ramach interwencji kryzysowej
- Pierwsza pomoc psychologiczna w przypadku kryzysu:
– suicydalnego
– utraty zdrowia
– żałoby
– przemocy
- Humanistyczna koncepcja zaburzeń psychicznych, konceptualizacja humanistyczna
- Sposoby uzyskiwania zmian w psychoterapii humanistyczno-doświadczeniowej – techniki psychoterapeutyczne
- Terapia skoncentrowana na osobie – Carl Rogers
- Terapia sensu – Victor Frankl
- Poznawczo-behawioralne modele powstawania zaburzeń psychicznych, konceptualizacja poznawczo-behawioralna
- Poznawczo-behawioralne metody osiągania zmian – techniki psychoterapeutyczne, w tym: praca z myślami automatycznymi, przekonaniami pośredniczącymi i kluczowymi oraz techniki ekspozycyjne
- Terapia indywidualna zaburzeń u osób dorosłych:
- zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia dwubiegunowe, zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenia należące do spektrum schizofrenii
- Teoretyczne podłoże pracy terapeutycznej w ramach psychoterapii systemowej
- Diagnoza psychoterapeutyczna i tworzenie hipotez
- Sposoby osiągania zmian w psychoterapii systemowej – techniki psychoterapeutyczne
- Zastosowanie podejścia systemowego w terapii indywidualnej i rodzinnej
- Zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia dwubiegunowe
- Zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
- Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii
- Zaburzenia dysocjacyjne, zaburzenia z objawami somatycznymi i pokrewnymi, zaburzenia związane z traumą i stresorem
- Zaburzenia należące do spektrum autyzmu, zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością
- Zaburzenia związane z substancjami i uzależnienia
- Podstawowe zasady pracy z osobami z doświadczeniem straumatyzowania
- Praca na poziomie myśli, emocji i ciała
- Współcześnie rekomendowane podejścia w pracy z traumą
- Stres mniejszościowy a zdrowie psychiczne
- Istotne elementy pracy z osobami doświadczającymi stresu mniejszościowego, w tym z osobami:
– ze społeczności LGBTQA+
– doświadczającymi stygmatyzacji ze względu na pochodzenie etniczne
– wychodzące poza standardowo przyjęte normy psycho-fizyczne (np. otyłość czy neuroróżnorodność)
- Psychologia miłości
- Psychogenne problemy seksualne
- Wywiad seksuologiczny osoby dorosłej i pary
- Wsparcie psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń seksualnych
- Psychoterapia sensomotoryczna
- Zastowanie teorii poliwagalnej w psychoterapii
- Praca z oddechem w psychoterapii
- TRE
- Program integrujący elementy kursu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), FPFW (Finding Peace in a Frantic World) i DMMC (Deepening Mindfulness & Mindful Communicating)
- Rozwijanie uważnego kontaktu ze sobą (swoim ciałem, emocjami i myślami), ze światem zewnętrznym oraz w relacji z drugim człowiekiem
- Program integrujący treści i praktyki kursu MBCL (Mindfulness-Based Compassionate Living) oraz elementy MSC (Mindful Self-Compassion) i CFT (Compassion-Focused Therapy)
- Pogłębienie uważnego i życzliwego kontaktu ze sobą, z innymi ludźmi i otaczającym światem, w tym praca z wewnętrznym krytykiem, oporem, przebaczaniem, wewnętrznymi wzorcami, budowaniem w sobie akceptacji, czułości, wzmacniającej i wspierającej postawy
Proces grupowy pozwalający lepiej zrozumieć siebie, swoje mocne strony i obszary warte rozwijania, wspierający także umiejętność rozumienia innych ludzi, komunikowania się, rozwiązywania konfliktów oraz udzielania i przyjmowania wsparcia
Praca z doświadczonym psychoterapeutą/superwizorem nad praktycznym procesem konceptualizacji, prowadzeniem procesu psychoterapeutycznego, momentami kryzysowymi w terapii oraz wzbogacaniem własnych umiejętności i doświadczenia zawodowego