Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu

To 4-letnia szkoła psychoterapii oferująca praktyczny proces kształcenia psychoterapeutycznego integrującego terapię Akceptacji i Zaangażowania z terapią opartą na Uważności i Współczuciu oraz podejściami i narzędziami zaczerpniętymi z modalności takich jak podejście Humanistyczne, w tym terapia Gestalt, terapie ukierunkowane na pracę z ciałem, terapia Poznawczo-Behawioralna oraz terapia Systemowa. 

Psychoterapia Akceptacji i Zaangażowania wymaga kunsztu narzędziowego, ale też umiejętności bycia w głębokiej relacji terapeutycznej oraz praktyki własnej, która leży w sercu ACTu i od której, w dużej mierze zależy efektywność pracy terapeuty. 

Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu to teoria, praktyka i dużo doświadczeń własnych, a  także kształcenie zarówno w systemie stacjonarnym, jak i zdalnym.

Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu posiada akredytację Stowarzyszenia Psychoterapii Integratywnej.

Wymagania rekrutacyjne

  • wykształcenie wyższe magisterskie (preferowane kierunki: psychologia i kierunki pokrewne, studia lekarskie, pielęgniarskie oraz pedagogiczne)
  • wykonywanie pracy związanej ze wsparciem lub rozwojem drugiego człowieka/ludzi oraz motywacja do rozpoczęcia pracy w zawodzie psychoterapeuty
  • dodatkową wartością są odbyte szkolenia w obszarach rozwoju i pomocy psychologicznej oraz terapia własna
  • przesłanie wypełnionej ankiety zgłoszeniowej, CV oraz potwierdzenia dokonania opłaty rekrutacyjnej w wysokości 150 zł brutto – płatne na konto bankowe podane w zakładce kontakt
  • pozytywne przejście rozmowy kwalifikacyjnej
  • podpisanie umowy o kształcenie

Terminy

  • przyjmowanie zgłoszeń: od 13 grudnia 2024 do wyczerpania miejsc
  • rozmowy kwalifikacyjne: do 30 dni od wpłynięcia zgłoszenia i pozytywnego jego rozpatrzenia
  • ogłoszenie wyników: do 30 dni od daty rozmowy rekrutacyjnej

Opłaty

 wpisoweopłata miesięcznałączny koszt
rok 11,50010 x 1,10012,500
 opłata w ciągu 14 dni po zakwalifikowaniu się do szkołypłatności miesięczne od października 2025 do lipca 2026, płatne do piątego dnia każdego miesiąca 
rok 2-4 12 x 125015,000
  płatności miesięczne od sierpnia do lipca danego roku szkoły, płatne do piątego dnia każdego miesiąca 

* kwoty brutto

Zgodnie z Ustawą z dnia 17 sierpnia 2023 roku o różnych zawodach medycznych, program 4 letniej Szkoły Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu, obejmujący łącznie 1200 godzin, umożliwia pracę na stanowisku psychoterapeuty w poradniach NFZ (po ukończeniu drugiego roku szkoły) oraz ubieganie się o certyfikat psychoterapeuty integratywnego (po ukończeniu szkoły).

Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu posiada akredytację Stowarzyszenia Psychoterapii Integratywnej.

Organizacja nauki

Szkoła Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu trwa 4 lata i zapewnia 800 godzin zajęć, w tym 

  • 512 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych 
  • 152 godziny superwizji 
  • 136 godzin rozwoju własnego 

W celu ukończenia szkoły i spełnienia wymogów dotyczących ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty należy dodatkowo odbyć: 

  • 50 godzin psychoterapii własnej 
  • 90 godzin rozwoju własnego
  • 360 godzin stażu klinicznego 

W trakcie kształcenia w 4-letniej Szkole Psychoterapii Integratywnej Serce ACTu stawiamy nacisk na praktykę i doświadczenia własne, stąd w ramach kształcenia: 

  • 472 godziny, to zajęcia warsztatowe 
  • 136 godzin obejmuje rozwój własny 
  • 160 godzin, to praca w ramach seminariów 
  • 32 godziny odbywają się w formie wykładów 

Harmonogram zjazdów weekendowych w ramach kursu 

    1. Zjazd weekendowy: 11-12.10.2025 – stacjonarny
    1. Zjazd weekendowy: 15-16.11.2025 – online
    2. Zjazd weekendowy: 06-07.12.2025 – online
    3. Zjazd weekendowy: 17-18-01.2026 – stacjonarny
    4. Zjazd weekendowy: 14-15.02.2026 – stacjonarny
    5. Zjazd weekendowy: 07-08.03.2026 – online
    6. Zjazd weekendowy: 11-12.04.2026 – online
    7. Zjazd weekendowy: 09-10.05.2026 – stacjonarny
    8. Zjazd weekendowy: 23-24.05.2026 – online

    Zjazd piątek-niedziela: 19-21.06.2026 – stacjonarny

    Zajęcia odbywają się w godzinach od 9:30 do 18:00 w soboty oraz od 9:00 do 17:30 w niedziele.

Zjazdy stacjonarne odbywają się w Obrzycku „Dom Pracy Twórczej” Uniwersytetu Adama Mickiewicza – okolice Poznania.

Harmonogram spotkań pogłębionego kursu mindfulness 

    1. 22.10.2025
    2. 19.11.2025
    3. 10.12.2025
    4. 07.01.2026
    5. 04.02.2026
    6. 18.03.2026
    7. 22.04.2026
    8. 10.06.2026

    Środowe spotkania odbywają się online w godzinach od 14:00 do 18:00.

  • Kontrakt psychoterapeutyczny
  • Relacja terapeutyczna
  • Etyka w zawodzie psychoterapeuty
  • Profilaktyka wypalenia zawodowego w zawodzie psychoterapeuty
  • Cele i wartość psychoterapii integratywnej
  • Metody łączenia podejść psychoterapeutycznych
  • Wspólne czynniki leczące w psychoterapii
  • Dobór metod psychoterapii do pacjenta

3.1 Elastyczność psychologiczna a zdrowie psychicznego w ujęciu terapii ACT

  • Ludzkie cierpienie
  • Model ACT psychopatologii – sztywność procesów
  • Model ACT zdrowia psychicznego – elastyczność psychologiczna
  • Praca nad własną elastycznością psychologiczną
  • Model heksaflex i triplex w terapii ACT

3.2 Teoria Ram Relacyjnych (RFT)

  • Zasady rządzące zachowaniami językowymi i poznawczymi z perspektywy behawioralnej
  • Tworzenie relacji hierarchicznych a elastyczność psychologiczna i psychopatologia
  • Implikacje Teorii Ram Relacyjnych do procesu psychoterapii

3.3 Zastosowanie analizy zachowania ABC w terapii ACT

  • Podstawy funkcjonalnego kontekstualizmu
  • Model ABC – podstawy teoretyczne
  • Zastosowanie modelu ABC wg behawioryzmu funkcjonalnego w terapii ACT

3.4 Rozwijanie elastyczności psychologicznej – procesy terapeutyczne ACT

  • Model psychopatologii i zdrowia psychicznego wg ACT
  • Kontakt z chwilą obecną
  • Akceptacja
  • Dyfuzja poznawcza
  • Ja jako kontekst
  • Określanie wartości
  • Zaangażowane działanie
  • Model Matrix

3.5 DNA-V, czyli model pracy z młodzieżą oparty na założeniach kontekstualnej nauki o zachowaniach

  • Teoretyczne i filozoficzne podstawy modelu DNA-V
  • Funkcjonalne klasy zachowań służące realizacji wartości – odkrywanie i wzmacnianie
  • Konceptualizacja przypadku według modelu DNA-V
  • Rozwijanie elastycznego postrzegania siebie przez nastolatka

3.6 Psychoterapia oparta na analizie funkcjonalnej (FAP)

  • Podstawy analizy funkcjonalnej i identyfikacja zachowań istotnych klinicznie
  • Model świadomości, odwagi i miłości a interpersonalna postawa terapeutów FAP
  • Kształtowanie procesu z wykorzystaniem pięciu zasad psychoterapii opartej na analizie funkcjonalnej
  • Bieżąca i długofalowa konceptualizacja przypadku według FAP

3.7 Relacja terapeutyczna w ACT

  • Model relacji terapeutycznej w ACT
  • Kluczowe kompetencje terapeuty w ramach rozwijania relacji terapeutycznej
  • Wykorzystanie głębokiej relacji terapeutycznej, jako kontekstu do zmiany
  • Modelowanie zachowań terapeuty ACT

3.8 Rozpoczęcie pracy z klientem w ACT

  • Kontrakt, diagnoza, hipotezy, konceptualizacja oraz elementy strukturyzujące sesję
  • Konceptualizacja oparta na modelu biflex, triflex, hexafleks, matrix, ABC, FAP i DNA-V

3.9 ACT w pracy z pacjentem

  • Doświadczającym zaburzeń psychotycznych
  • Doświadczającym depresji
  • Doświadczającym zaburzeń nastroju
  • Doświadczającym zaburzeń lękowych
  • Z doświadczeniem traumy
  • Doświadczającym problemów seksuologicznych
  • Techniki i strategie pracy w ramach interwencji kryzysowej
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w przypadku kryzysu:

    – suicydalnego

    – utraty zdrowia

    – żałoby

    – przemocy

  • Humanistyczna koncepcja zaburzeń psychicznych, konceptualizacja humanistyczna
  • Sposoby uzyskiwania zmian w psychoterapii humanistyczno-doświadczeniowej – techniki psychoterapeutyczne
  • Terapia skoncentrowana na osobie – Carl Rogers
  • Terapia sensu – Victor Frankl
  • Poznawczo-behawioralne modele powstawania zaburzeń psychicznych, konceptualizacja poznawczo-behawioralna
  • Poznawczo-behawioralne metody osiągania zmian – techniki psychoterapeutyczne, w tym: praca z myślami automatycznymi, przekonaniami pośredniczącymi i kluczowymi oraz techniki ekspozycyjne
  • Terapia indywidualna zaburzeń u osób dorosłych: 
  • zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia dwubiegunowe, zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenia należące do spektrum schizofrenii
  • Teoretyczne podłoże pracy terapeutycznej w ramach psychoterapii systemowej
  • Diagnoza psychoterapeutyczna i tworzenie hipotez
  • Sposoby osiągania zmian w psychoterapii systemowej – techniki psychoterapeutyczne
  • Zastosowanie podejścia systemowego w terapii indywidualnej i rodzinnej
  • Zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia dwubiegunowe
  • Zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
  • Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii
  • Zaburzenia dysocjacyjne, zaburzenia z objawami somatycznymi i pokrewnymi, zaburzenia związane z traumą i stresorem
  • Zaburzenia należące do spektrum autyzmu, zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością
  • Zaburzenia związane z substancjami i uzależnienia
  • Podstawowe zasady pracy z osobami z doświadczeniem straumatyzowania
  • Praca na poziomie myśli, emocji i ciała
  • Współcześnie rekomendowane podejścia w pracy z traumą
  • Stres mniejszościowy a zdrowie psychiczne
  • Istotne elementy pracy z osobami doświadczającymi stresu mniejszościowego, w tym z osobami:

    – ze społeczności LGBTQA+

    – doświadczającymi stygmatyzacji ze względu na pochodzenie etniczne

    – wychodzące poza standardowo przyjęte normy psycho-fizyczne (np. otyłość czy neuroróżnorodność)

  • Psychologia miłości
  • Psychogenne problemy seksualne
  • Wywiad seksuologiczny osoby dorosłej i pary
  • Wsparcie psychoterapeutyczne w leczeniu zaburzeń seksualnych
  • Psychoterapia sensomotoryczna
  • Zastowanie teorii poliwagalnej w psychoterapii
  • Praca z oddechem w psychoterapii
  • TRE
  • Program integrujący elementy kursu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), FPFW (Finding Peace in a Frantic World) i DMMC (Deepening Mindfulness & Mindful Communicating)
  • Rozwijanie uważnego kontaktu ze sobą (swoim ciałem, emocjami i myślami), ze światem zewnętrznym oraz w relacji z drugim człowiekiem
  • Program integrujący treści i praktyki kursu MBCL (Mindfulness-Based Compassionate Living) oraz elementy MSC (Mindful Self-Compassion) i CFT (Compassion-Focused Therapy)
  • Pogłębienie uważnego i życzliwego kontaktu ze sobą, z innymi ludźmi i otaczającym światem, w tym praca z wewnętrznym krytykiem, oporem, przebaczaniem, wewnętrznymi wzorcami, budowaniem w sobie akceptacji, czułości, wzmacniającej i wspierającej postawy

Proces grupowy pozwalający lepiej zrozumieć siebie, swoje mocne strony i obszary warte rozwijania, wspierający także umiejętność rozumienia innych ludzi, komunikowania się, rozwiązywania konfliktów oraz udzielania i przyjmowania wsparcia

Praca z doświadczonym psychoterapeutą/superwizorem nad praktycznym procesem konceptualizacji, prowadzeniem procesu psychoterapeutycznego, momentami kryzysowymi w terapii oraz wzbogacaniem własnych umiejętności i doświadczenia zawodowego



Rekrutacja zakończona



Scroll to Top